Het eerste jaar vertoeft aardig wat tijd in de labo’s waar ze de liefde…euh..elektronica bedrjiven, netwerken leren leggen en programmeergoden worden.

Een student uit 1EA schreef een fijn verslag over hoe hij het eertse jaar in het labo’s en theorie van electric fundamentals (sem 1) en elektronic devices (sem 2) beleefde.

Happy reading!

Over de hoorcolleges:

Tijdens de theorie sessies hebben we in het eerste semester vooral de basisprincipes overlopen van de elektriciteit (Electric Fundamentals). Met mijn voorkennis wist ik al wel de meerderheid van deze leerstof. Er waren echter wel nieuwe principes die ik voorheen nog niet had gezien. In het tweede semester begonnen we met Electronic Devices. Hier was er veel leerstof die voor mij ook nieuw was. Het was niet altijd even makkelijk, maar het was wel heel boeiend om hierover te leren.

Over de labo’s:

Tijdens de labo’s was het voor Electric Fundamentals  en Electronic Devices altijd werken in teams. We konden zo het werk verdelen en verschillende schakeling en / of oefeningen tegelijkertijd uitvoeren. Het was altijd een enorm leuk gevoel om de schakelingen werkende te krijgen. De teamspirit ging er ook van omhoog.

Zelfs met mijn voorkennis van het theoretische aspect van elektriciteit, had ik nog niet vaak praktisch schakelingen opgesteld. Samen met het team heb ik hier gedurende het jaar veel op kunnen oefenen en uiteindelijk waren de laboproeven ook keer op keer gelukt.

En als slotwoord:

Als het eens moest voorvallen dat je iets minder goed snapt, geef ik graag als tip mee om eens naar het monitoraat te gaan.

Het monitoraat heeft mij dit academiejaar enorm veel geholpen om bepaalde onderwerpen onder de knie te krijgen. De lectoren staan altijd klaar voor extra uitleg te geven en het nog eens te extra te illustreren. Voor sommige opdrachten was het zeker wat ‘trial and error’ , maar het was toch altijd tot een goed einde gekomen.